Met plezier rekenen door begrijpen wat je doet

Veel van onze leerlingen rekenen met tegenzin en laten vermijdingsgedrag zien, zodra het rekenboek gepakt moet worden.

Zo ook *Patrick* die ondanks 4 jaar rekenonderwijs, de bewerkingen over het tiental maar niet geautomatiseerd kreeg en bleef tellen. Ook bleef hij de hoeveelheden tot en met 100 omdraaien. Zoekende naar een mogelijke nieuwe aanpak, vonden we Numicon, een op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde aanpak met gestructureerd en sensorisch materiaal.

Met behulp van Numicon konden we het rekenen voor *Patrick*, spelenderwijs meer betekenis geven. Binnen twee weken had Patrick de bewerkingen tot en met 20 geautomatiseerd en kon hij uitleggen wat hij deed! Met plezier legde hij de getallen tot en met 100 neer. “Dit is 42, kijk maar! Vier keer een tien en dan twee.” Als nu één van zijn klasgenoten een vies gezicht trekt bij het woord rekenen, roept *Patrick* door de klas, “Rekenen! Makkie!” Rekenen is opeens gaaf, want hij begrijpt wat hij doet!

Om *Patrick* en ook andere leerlingen tot en met groep 8 en hun leerkrachten en begeleiders, nog verder te helpen met rekenen en planmatig met Numicon te leren werken, hebben verschillende ambulant begeleiders van het Regionaal Expertise team van de Twijn de cursussen Numicon gevolgd.

Om al onze collega’s in het primair onderwijs de kans te bieden hun leerkrachtvaardigheden in het rekenonderwijs te versterken en gebruik te maken van de effectieve benaderingswijze van Numicon die gericht is op begripsvorming in het rekenwiskundig denken en handelen met gestructureerd rekenmateriaal, bied de Expertise Dienst SSOE de 5-daagse aan in de volgende vorm:

Numicon 1 volgt u door een livestream webinar.

Verder zijn er 4 bijeenkomsten in Zwolle, Numicon 2-3-4-5.

De duur van elke bijeenkomst is 2,5 uur, van 14.15 tot 16.45 uur.

Data:

Numicon 1 webinar 30-09-2020
Numicon 2 07-10-2020
Numicon 3 04-11-2020
Numicon 4 20-01-2021
Numicon 5 17-03-2021 

Voor aanmeldinformatie zie folder of www.numicon.nl

rekenen

Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

* Verplichte velden

Over de auteur

expert ZML