De kracht van een leerkracht

Als ambulant begeleider werd ik gevraagd om in gesprek te gaan met Karin*, een enthousiaste en ervaren juf van een groep 1/2, die bij de ib’-er vertwijfeld had uitgeroepen, 'Ik kan het niet meer! Ik weet echt niet meer, hoe ik een goede juf moet zijn!'

Op een dinsdagmiddag ga ik in gesprek met deze wanhopige kleuterjuf. 'Even dan, ik moet nog zoveel doen, OPP voor leerling F, voorbereidingen voor morgen ...' Ik weet het niet meer', begint Karin. Zes kinderen in haar klas hebben zware zorgvragen rondom gedrag, als de één stil was, had de ander net een klasgenootje geslagen, twee kinderen die echt hoogbegaafd zijn en al lezend en rekenend haar groep 1 binnen waren gewandeld, vier kinderen met een lichte ontwikkelingsachterstand, één op het gebied van taal, de ander weer motorisch. “Die achterstand” gaf de kinderopvang aan, 'wordt in groep 1 vast mét een goede juf snel ingelopen'. Verder waren er geen kinderen om je direct zorgen over te maken, al deed deze juf het wel. Gaf ze ook deze kinderen wel wat ze nodig hadden?

Nu ze even kon zitten en samen met mij kon sparren, zag de juf zelf de oplossingen die voor de kinderen met gedragsmoeilijkheden zouden kunnen werken. Ze wist het wel! Die kinderen met een lichte achterstand? Voor de één zou dit vast goed werken, voor de ander dat. Goede ideeën, kon ik beamen. Ze wist het wel! Die hoogbegaafde kleuters, daar had ze ook echt al wel ervaring mee. Hardop denkend zei ze: 'als ik nou bij hem zo en bij haar dit doe...' Ze wist het wel! En ach, alle kinderen in haar klas, ook die kinderen die eigenlijk gewoon lekker meedraaien, die wilden gewoon dat de juf ze ziet. Ze genieten van het mogen vertellen aan de juf, ze willen lekker spelen. En de juf op bezoek gaat in de bouwhoek om als een echte bouwvakker even mee te doen en daarmee hun spel op een hoger plan tillen. Ze wist het wel!

Maar, … ze heeft 30 kleuters, morgen komt nummer 31, een kind met Cerebrale Parese. Hier heeft ze geen ervaring mee, we bespreken de aanpak om voor deze leerling het onderwijs ook goed vorm te geven Na het gesprek geeft ze aan dat ze zich lichter voelt, omdat ze het echt wel wist hoe ze een goede juf moest zijn. Ik verheug me op het samenwerken met deze topper!

Juliske vertelt haar verhaal uit de praktijk

Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

* Verplichte velden

Over de auteur

expert ZML