Een uitnodiging aan onze staatssecretaris

Systeemdenken versus hart, hoofd en handen*1
“Uitnodiging aan Sander Dekker, Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap”

Maaike*
Maaike is een meisje van 16 jaar. Als gevolg van cerebrale parese is zij niet-sprekend en heeft ze weinig tot geen motorische functionele mogelijkheden. Gevolg voor het onderwijs is dat zij grote beperkingen kent op het gebied van ruimtelijke oriëntatie (rekenen) en lezen. Maaike heeft een PGB-er nodig ter ondersteuning in de klas en bij de verzorging.  * Maaike is een gefingeerde naam.

Belofte
Wij, collega’s Onderwijscentrum de Twijn, hebben Maaike beloofd dat wij haar voorbereiden op een betekenisvolle plek in de samenleving.
Om dit te bereiken hebben wij Maaike centraal gesteld. (Leerling aan het roer). Maaike kan d.m.v. een spraakcomputer met oogbesturing communiceren. Ze heeft een speciale “helm met spriet” zodat ze kan verven, tekenen, enz.Maaike heeft zich dit met ondersteuning van de verschillende disciplines binnen ons Onderwijscentrum helemaal zelf eigen gemaakt!

Vergeten groep
“Onze Maaike” was samen met 12 andere leerlingen binnen de doelgroep ernstig meervoudig beperkt (EMB) een “vergeten groep” binnen uw ministerie. Deze 13 leerlingen hebben geen indicatie. (Om de simpele reden dat  toen zij op school kwamen er nog geen indicatie bestond.)
Hierdoor viel Maaike buiten uw systemen en werd zij samen met de 12 andere leerlingen toegekend aan bekostigingscategorie 2*2.

Systemen
Als u de moeite had genomen Maaike te leren kennen, dan waren de ouders, school en samenwerkingsverbanden veel bureaucratie bespaard gebleven. Om Maaike weer in uw systemen te krijgen was per omgaande een intensieve hersteloperatie noodzakelijk.Binnen drie weken moesten er bij verschillende  samenwerkingsverbanden toelaarbaarheidsverklaringen worden aangevraagd, zodat voor 1 december a.s.de juiste gegevens weer keurig in uw systemen (DUO) staan.

Omdat wij al onze leerlingen een belofte hebben gedaan, zullen wij nooit nalaten om met de verschillende samenwerkingsverbanden contact te zoeken en hen te vragen hoe zij de gegevens aangeleverd willen hebben, onze collega’s te belasten met heel veel administratief werk, ouders te belasten met pijnlijke vragen teneinde uw droom te realiseren: de systemen weer op orde!

Droom
Wij hebben voor Maaike een andere droom. Wij hebben dat verwoord in een vijftal beloften.*3 Ik nodig u van harte uit een kijkje te komen nemen op onze afdeling. U zult nog versteld staan van de opbrengsten die uw “vergeten groep” weet te bereiken! Mocht u van de gelegenheid gebruik maken dan hoop ik dat u nog even tijd heeft voor een aantal vragen rondom de Wet Langdurige Zorg, onderwijs als niet voorliggende voorziening voor EMB leerlingen, uitwerking motie Elias, enz. Pijnlijk te moeten constateren dat er voor zo’n evidente doelgroep nog zoveel onduidelijk is.

Wij helpen u graag met het vinden van oplossingen. Graag tot ziens!

Met vriendelijke groet,
Eize Eizenga
Teamleider SO en VSO uitstroomprofiel dagbesteding Onderwijscentrum de Twijn

*1

Onze kernwaarden zijn ...

Hart
passioneel, inspirerend,respect, betrokken,
vertrouwend, verbindend,oprecht, loyaal, identiteit.

Hoofd
zorgvuldig, professioneel, ambitieus, relativerend,
humor, deskundig, lifelong-learning.

Handen
waarmakend,gezamenlijk doen en zelfverantwoordelijk,
delend, daadkracht/oplossingsgericht,flexibel.

*2

nieuwe categorieën ondersteuningsbekostiging:
- categorie 1: huidige onderwijssoorten zmlk, lz en cluster 4
- categorie 2: huidige onderwijssoort lg
- categorie 3: huidige onderwijssoort mg

*3

Onze beloften zijn…
- Iedere leerling wordt voorbereid op een betekenisvolle plek in de samenleving.
- Iedere leerling ontdekt en benut zijn / haar talenten en oefent de vaardigheden
  die nodig zijn in de 21e eeuw.
- We geven met hart en ziel aandacht aan de ontwikkeling van een positief en reëel
  zelfbeeld, zodat leerlingen zich bewust zijn van hun eigen kennen en kunnen, een
  gevoel van eigenwaarde hebben en worden wie ze willen zijn.
- Iedere leerling is cognitief en sociaal-emotioneel in balans zodat hij / zij zich (ook)
  prettig en gelukkig kan voelen.
- Iedere leerling leert op een respectvolle en gelijkwaardige manier te communiceren,
  zodat er geoefend kan worden in weerbaarheid en de leerling kan opkomen voor zichzelf
  maar soms ook voor anderen.

 

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

* Verplichte velden

Over de auteur

Eize Eizenga

17 januari 2019

We will rock you

lees meer
23 mei 2018

Graffiti

lees meer
12 april 2018

nieuwsbrieven

lees meer
9 april 2018

Vloggen

lees meer
21 maart 2018

Film EMB

lees meer
12 maart 2018

Voorjaarsmarkt

lees meer
22 februari 2018

Skikamp 2018

lees meer
15 februari 2018

Nieuwsbrieven

lees meer
1 februari 2018

Mindful opvoeden

lees meer
31 januari 2018

DJ-en

lees meer
11 januari 2018

Sunny Day

lees meer
24 november 2017

Project Speciaal

lees meer
10 november 2017

Ibiza schoolfeest

lees meer
18 juli 2017

Re-Fit

lees meer
22 juni 2017

Berenjacht

lees meer
15 mei 2017

Whoznext

lees meer
13 april 2017

Nieuwsbrief

lees meer
6 maart 2017

Omega

lees meer
27 februari 2017

Schaatsen

lees meer
13 februari 2017

Bottrop 2017

lees meer
6 februari 2017

CP Skikamp 2017

lees meer
23 december 2016

Serious request

lees meer
2 december 2016

Sunny Day

lees meer
2 december 2016

Wie helpt ons?

lees meer
12 oktober 2016

Cultuureducatie

lees meer
16 september 2016

Twijnvierdaagse 2016

lees meer
2 juni 2016

Vier koks

lees meer
23 mei 2016

Geslaagd

lees meer
14 april 2016

Nieuwsbrief

lees meer
14 april 2016

Nieuwsbrieven

lees meer
10 februari 2016

CP skikamp 2016

lees meer
14 januari 2016

Schaatsen

lees meer
18 november 2015

flessenactie

lees meer
30 oktober 2015

Twijngala

lees meer
14 september 2015

all of me

lees meer
19 augustus 2015

Dansen

lees meer
3 juli 2015

Geslaagd

lees meer
19 juni 2015

Kickboksen

lees meer
3 juni 2015

kickboksen

lees meer
20 april 2015

dreamnight

lees meer
16 april 2015

Calamiteiten

lees meer
16 april 2015

Nieuwsbrieven

lees meer
1 april 2015

NL doet 2015

lees meer
20 maart 2015

Leerlingenraad

lees meer
18 februari 2015

'Geslaagd' feestje

lees meer
27 januari 2015

Media-aandacht

lees meer
21 januari 2015

Skikamp 2015

lees meer
14 januari 2015

bezoek Wethouders

lees meer
11 december 2014

Twee maanden later

lees meer
31 oktober 2014

Halloween

lees meer